środa, 10 maja 2017

Tramwaj Zwany Pożądaniem rusza w Polskę

Zaangażowanie Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Medycyny IFMSA w organizację kampanii Movember w Polsce jest nie do przecenienia. Od samego początku akcji w naszym kraju młodzi lekarze pomagają nam edukować mężczyzn w całym kraju w zakresie wczesnego wykrywania nowotworów jąder i prostaty.
IFMSA prowadzi również inną akcję związaną z męskim zdrowiem intymnym. Już w środę, 10 maja, w Poznaniu ruszy pierwszy tegoroczny Tramwaj Zwany Pożądaniem; akcja,która w unikalny sposób połączy edukację na temat seksu i profilaktyki zakażeń HIV z zabawą.
W ramach 6. edycji ogólnopolskiej kampanii pn. „Tramwaj zwany Pożądaniem” organizowanej przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny IFMSA-Poland, w wybrane weekendy na najbardziej uczęszczanych przez klubowiczów trasach w 10 miastach Polski kursować będą roztańczone tramwaje i autobusy, w których edukatorzy udzielą informacji na temat chorób przenoszonych drogą płciową. Kampania finansowana jest ze środków przyznanych IFMSA-Poland w konkursie Pozytywnie Otwarci, a ufundowanych przez Gilead Sciences Poland.


W tym roku, poza Poznaniem, tramwaje i autobusy będą kursować w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, dwa razy w Gdańsku, Bydgoszczy, Katowicach, Szczecinie, Olsztynie oraz Białymstoku. Jazdę nietypowym pojazdem będą pasażerom umilać DJ’e oraz członkowie IFMSA-Poland. W skład zespołu edukatorów w tramwajach zwanych pożądaniem wejdą studenci medycyny, którzy pełnią funkcję Konsultantów Bezpiecznych Zachowań Seksualnych. Dodatkowo w każdym tramwaju usytuowane zostaną stanowiska z materiałami edukacyjnymi i prezerwatywami. 

Celem przedsięwzięcia jest zwrócenie uwagi polskiego społeczeństwa na kwestie związane ze zdrowiem reprodukcyjnym oraz edukacja społeczna z zakresu profilaktyki zakażeń przenoszonych drogą płciową, a w szczególności zakażeń HIV. Każdy pasażer dostanie unikatowy bilet z adresem najbliższej placówki, w której można wykonać bezpłatny test w kierunku zakażenia tym wirusem. 

„Projekt IFMSA-Poland jest wart uwagi nie tylko ze względu na swój oryginalny i rozrywkowy charakter, ale także na kontekst epidemiologiczny. Aż 60 procent zakażonych w naszym kraju stanowią osoby w wieku 25-48 lat. Dlatego tak mocno wspieramy inicjatywy, których przekaz kierowany jest do młodych osób” – powiedział Paweł Mierzejewski, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.
Kampania „Tramwaj zwany pożądaniem” dobrze wpisuje się w to zadanie. Przede wszystkim ze względu na swoją popularność i zasięg. Dotychczasowe edycje odniosły sukces w największych ośrodkach akademickich kraju i zyskały duży rozgłos medialny. Organizatorzy liczą, że tegoroczna, szósta już akcja będzie równie efektywna jak poprzednie. 

„Wierzymy, że nasza kampania zwiększy świadomość młodych osób w zakresie bezpiecznych zachowań seksualnych i wpłynie na zmianę ich nastawienia do wykonywania testów w kierunku HIV. Ten wirus już nie zabija, o ile tylko osoby z nim żyjące mają opiekę medyczną i przyjmują leki antyretrowirusowe. Z HIV można żyć długo i relatywnie komfortowo. Mimo to stereotypy na temat wirusa skutecznie blokują osoby młode przed testowaniem się. Młodzi demonizują pozytywny wynik testu do tego stopnia, że rezygnują z jego wykonywania. To wszystko powoduje, że co roku HIV wykrywa się w naszym kraju u coraz większej liczby osób. Mało tego: przedstawiciele organizacji pozarządowych szacują, że od 50 do 70 procent seropozytywnych Polaków nie zdaje sobie sprawy, że żyje z HIV. Jest to największy odsetek w Unii Europejskiej. Mamy nadzieję, że nasza kampania przyczyni się do poprawy tej sytuacji” – mówią Anna Rewekant, Koordynator Narodowy IFMSA-Poland ds. Zdrowia Reprodukcyjnego i AIDS oraz Agnieszka Palus, Koordynator Ogólnopolski projektu Tramwaj zwany Pożądaniem. 

Tramwaje i autobusy zwane pożądaniem pojadą w tym roku w Polsce według następującego harmonogramu: 

Poznań 10 maja
Wrocław 11 maja
Warszawa 12 maja
Bydgoszcz 19 maja
Szczecin 19 maja
Gdańsk 20 maja
Olsztyn 20 maja
Katowice 26 maja
Kraków 26 maja
Białystok 2 czerwca

Patroni medialni kampanii: Radio ESKA, Cosmopolitan, Telewizja Superstacja, Medonet.pl, Imperium Kobiet, planetakobiet.com.pl, wmeskimkregu.pl

Informacje na temat wydarzenia dostępne są również na Facebook'u.

Zdjęcia: materiały prasowe IFMSA.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Od gentlemanów dla gentlemanów - każdy komentarz mile widziany.