piątek, 15 września 2017

Instrukcja samoobsługi zdrowego faceta

Dbaj o siebie, zapobiegaj i przewiduj 
Kobiety w Polsce żyją dłużej od mężczyzn przeciętnie o osiem lat. Przyczyną zgonów facetów najczęściej są choroby układu krążenia i choroby nowotworowe. Dlaczego? Bo nie myślą o swoim zdrowiu, a przesadne dbanie o siebie uważają za niemęskie. Prawdziwy twardziel nie chodzi przecież do lekarza. Poważna choroba potrafi powalić na kolana, ale wcale nie musi tak być. Wystarczy kilka prostych sposobów, które nie wymagają dużo czasu i wielkich pieniędzy, a mogą pomóc uniknąć zachorowania lub poradzić sobie z jego ewentualnymi skutkami.
Nawyki i rutyna
Zaczynasz dzień od kawy albo co gorsza od papierosa? Nie jesz śniadania, za to wieczorem objadasz się bez opamiętania? Nawyki i rutyna są nieodłącznym elementem naszego życia. Nie zauważamy ich, szczególnie gdy wiążą się z czymś przyjemnym, jak piwo podczas meczu czy wieczorny drink. I do takich przyjemności absolutnie masz prawo. Ale dlaczego nie powalczyć o to, by słabości zastąpić mądrymi wyborami? Nawet się nie spostrzeżesz, gdy zamiast papierosem rozpoczniesz dzień wodą z cytryną. 
Najważniejsze to być ze sobą szczerym w odpowiedzi na pytanie, co chcesz osiągnąć i jak pragniesz zmienić swoje życie. Potem wystarczy postawić sobie konkretny, ale też realny cel. Dzięki temu łatwiej będzie ci „zaprzyjaźnić” się ze zdrowymi nawykami. 

Prawdziwy mężczyzna jarmużu się nie boi
Jesteś tym co jesz. To niby banał, ale prawdziwy. Jak wynika z raportu Nationale-Nederlanden „Miej serce do zdrowia” niezdrowa dieta oraz nadmierne spożywanie alkoholu (powyżej 60 g przez mężczyzn) są przyczynami około 40 proc. nowotworów złośliwych. Dlatego zacznij myśleć, czego codziennie dostarczasz, a może raczej czego nie dostarczasz swojemu organizmowi. Zaprzyjaźnij się z warzywami, owocami, kaszami, ogranicz sól i o zgrozo - pożegnaj fast foody! A przede wszystkim - jedz regularnie. To pozwoli utrzymać ci dobrą kondycję oraz pozbyć się nadprogramowych kilogramów. 
Tak zwana oponka często pojawia się u panów między 30. a 40. rokiem życia, a później trudno się jej pozbyć. W zdrowym odżywianiu chodzi o ograniczenie kalorii, tłuszczów zwierzęcych, zwiększenie tłuszczów roślinnych, ryb, warzyw, owoców i pełnoziarnistego pieczywa. Po paru tygodniach, gdy poczujesz się lepiej, nie będziesz mógł się nadziwić, jak wcześniej mogłeś żywić się śmieciowym jedzeniem.  

Nie chcesz chorować? Rusz się!
Według raportu „Miej serce do zdrowia” tylko jedna trzecia mężczyzn w Polsce regularnie uprawia sport, a blisko połowa ćwiczy od czasu do czasu. Tymczasem badania przeprowadzone w Danii i Wielkiej Brytanii pokazują, że systematyczna aktywność fizyczna może wydłużyć życie człowieka o 3-5 lat. Dlatego od wysiłku fizycznego warto się uzależnić. Mniejsze znaczenie ma to, czy to będzie bieganie, rower czy tak modny ostatnio cross fit. Ważna jest przede wszystkim regularność. Na początku wystarczy zrezygnować z windy na rzecz schodów, a zamiast samochodu wybrać spacer. Jeśli uważasz, że sam nie dasz rady namów na wspólny trening kumpla. 

Niech Twoim życiem nie rządzi przypadek 
Czego mężczyźni boją się najbardziej, gdy zachorują? Wśród negatywnych konsekwencji poważnych chorób Polacy wymieniają przede wszystkim bycie zależnym od innych (60 proc.), długotrwałą niezdolność do pracy (52 proc.) oraz ograniczenie sprawności i aktywności (52 proc.). 
Jesteś głową rodziny? Zadbaj o poduszkę finansowego bezpieczeństwa. Odkładanie nawet niewielkich kwot pozwoli wyrobić ci nawyk oszczędzania i w dłuższej perspektywie czasowej pomoże zbudować zabezpieczenie dopasowane do indywidualnych potrzeb. Dobrym sposobem są także ubezpieczenia, w tym specjalne, oferujące wsparcie przy ciężkich zachorowaniach, takich właśnie jak nowotwór czy zawał serca. Na rynku pojawiły się już ubezpieczenia „skrojone” pod potrzeby mężczyzn, które zapewniają świadczenie wypłacane zaraz po diagnozie nowotworu, środki na poszczególne etapy leczenia oraz opiekę od pierwszego dnia choroby. Wysokość ubezpieczenia uwzględnia wszystkie jej aspekty, również czas przeznaczony na powrót do aktywności zawodowej. Warto też zwrócić uwagę by polisa obejmowała szeroki zakres zachorowań, także na nowotwory niezłośliwe, oraz pakiet assistance, który pomoże zorganizować dodatkowe wsparcie np. opiekę nad dziećmi czy zakup leków. 

Przychodzi facet do lekarza
Pilnujesz kolejnych terminów corocznego przeglądu auta? To dlaczego nie masz czasu, by raz w roku zrobić morfologię, badanie USG brzucha, czy pokazać znamiona dermatologowi? Najczęściej dlatego, że nie masz czasu bądź nie chcesz, by ktoś wziął cię za hipochondryka. Tymczasem badania profilaktyczne pozwalają na wczesne wykrycie raka i większe szanse na jego wyleczenie. 
Aż 84 proc. ankietowanych przez Nationale-Nederlanden kobiet twierdzi, że odpowiednia profilaktyka może przynieść pożądane efekty. Niestety z mężczyznami jest o wiele gorzej. Tylko co czwarty wierzy w konieczność wykonywania badań profilaktycznych, a większość nie czuje szczególnej potrzeby ich zrobienia. Panowie - czas na zmiany! Lekarze zalecają, by podstawowe badania profilaktyczne, bez względu na wiek, wykonywać raz w roku. Przed czterdziestym rokiem życia ważne jest badanie krwi i morfologia, pomiar ciśnienia i EKG, ogólne badanie moczu i samobadanie jąder. Później trzeba do tego dodać pomiar stężenia cholesterolu, poziom antygentu PSA, RTG płuc, USG jamy brzusznej oraz badanie przesiewowe w kierunku raka jelita. 
Dlaczego warto? Bo robisz to dla najważniejszej osoby na świecie, czyli siebie.

Artykuł powstał dzięki współpracy z Nationale-Nederlanden w oparciu o wyniki raportu "Miej Serce do Zdrowia".

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Od gentlemanów dla gentlemanów - każdy komentarz mile widziany.